Események

30
2022. szeptember 30., péntek

KUTATÓK ÉJSZAKÁJA – 2022. – 2022. szeptember 28.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem 2022-ben is csatlakozik a Kutatók Éjszakája rendezvénysorozathoz. A Víztudományi Kar 2022. szeptember 30-án, pénteken 15 órától várja az érdeklődőket a bajai campusán.

16
2022. szeptember 16., péntek

KÖZÖSEN ÍR KI PÁLYÁZATOT A DUNA MÚZEUM ÉS A VÁRFOK GALÉRIA

OVF_kozlemeny_01

Egymillió forint a fődíja annak a képzőművészeti pályázatnak, melyet a Vízügy Duna Múzeuma a budapesti Várfok Galériával közösen írt ki. A két intézmény együttműködése a most zárult „Árapály tényezők” című kiállítással indult, melyet több mint 5000 látogató tekintett meg Esztergomban. A vízrajzi térképek témájában meghirdetett felhívásra 2023. március 31-éig várják a műveket.

26
2022. szeptember 26., hétfő

MEGHÍVÓ vezetőség választással egybekötött előadóülésre

logo_MHT_sm

A Magyar Hidrológiai Társaság Baranya Megyei Területi Szervezete „Dombvidéki tározási lehetőségek vizsgálata a DDVIZIG működési területén ” címmel Vezetőség választással egybekötött előadóülést szervez.

21
2022. szeptember 21., szerda

21. Pályaválasztási Kiállítás és Szakmabemutató – 2022. szeptember 21-22., Kaposvár – KAPOSVÁR ARÉNA

A Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság idén is részt vesz a Somogy Megyei Kormányhivatal által megrendezésre kerülő 21. Pályaválasztási Kiállításon és Szakmabemutatón, melyet 2022. szeptember 21. és 22. között tartanak Kaposváron, a Kaposvár Arénában.

25
2022. június 25., szombat

ÁRAPÁLY TÉNYEZŐK – A Várfok Galéria csoportos kiállítása az esztergomi Duna Múzeumban – 2022. június 25. – 16.00 óra

20220620141052_sm

A kiállítás megnyitójára szóló meghívó itt letölthető:

25
2022. június 25., szombat

Múzeumok Éjszakája az esztergomi Duna Múzeumban – 2022. június 25., szombat

Muzeumok Ejszakaja_2022_program_sm

A Duna Múzeum programja itt megtekinthető:

6
2022. július 6., szerda

A Magyar Hidrológiai Társaság XXXIX. Országos Vándorgyűlése – Nyíregyháza, 2022. július 6-8.

logo_MHT_sm

A tájékoztató letölthető innen:

8
2022. június 8., szerda

MEGHÍVÓ A NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM VÍZTUDOMÁNYI KAR A Hullámtéri Konferencia – A vízügyi ágazati továbbképzés című eseményére – 2022. június 8.

A meghívóra kattintva elérhető a regisztrációs felület.

Korábbi események
Tartalomfelelős: Pinczehelyi-Tátrai Tímea, PR-munkatárs

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetősége

2017. augusztus 18., péntek 13:28

A magyarok világszerte híresek mérnöki teljesítményükről: elég Jedlik Ányos dinamójára, vagy épp Puskás Tivadar telefonközpontjára gondolni. A Lajta monitorhajó (leánykori nevén SMS Leitha) is bátran beállhat ebbe a sorba, mint a magyar ipar mesterműve.
A 19. század közepén a vízi hadviselés új módja született meg, amikor az amerikai polgárháborúban két páncélozott hadihajó (azaz monitor) küzdött meg egymással. Ugyan jelentős kárt nem tettek egymásban, ám az USS Monitor hajó sikeresen akadályozta meg a Konföderációs Államok köré vont blokád áttörését. A két napos, puskaporos küzdelem új mederbe terelte a XIX-XX. századi hadviselést, megnyitva a kaput a ma fénykorukat élő, gigászi méretű, lenyűgöző hadihajók előtt.

De milyenek voltak a nagy ősök? Jellemzően kis rész emelkedett ki a vízből, csökkentve a célfelület méretét. Mind a hajótestet, mind a fedélzetet vastag páncéllemez védte. Úszóképességük nehézkes volt, amit forgó lövegtornyokkal ellensúlyoztak.
A Lajta (és testvérhajója, a Maros) 1871-ben történő megjelenése világszenzációnak számított. Az első kis merülésű, folyami monitorhajók, amelyek páncélozottságban felvehették a versenyt amerikai testvéreikkel, tűzerejükből semmit sem vesztettek, hála a Phipps Coles által tervezett forgó lövegtornyoknak, melyek mind a két partot célba tudták venni. Európa e hajók megjelenése előtt még nem láthatott kizárólag gőzgéppel hajtott, vitorla és árboc nélküli hadihajót. Maga a hajótest építése 425 ezer forint volt. Hogy ez mit is jelent? Annak idején a reggeli újság 5 krajcárba került. Egy forint 60 krajcár volt – tehát ha mai viszonylatban nézzük, egyetlen hajó ára milliárdos nagyságrendben határozható meg és ez mindenfajta felszereltség nélkül.
A kezdeti vállalkozás csődje miatt a hajóépítést az Óbudai Hajógyárban az Első Dunai-gőzhajózási társaság fejezte be 1872-ben.
A dualizmus korának szokása szerint, a Lajta és Maros valamely dunai mellékfolyóról kapták a nevüket.

A legénység a monarchia területének nemzetiségeiből állt össze, de többnyire magyarokból.
A hajó a tűzkeresztségen 1876-ban esett át Belgrádban erődemonstrációként, majd részt vett Bosznia-Hercegovina elfoglalásában, ahol éles helyzetben fény derült a hiányosságaira. A túl nagy szénfogyasztásra, nehéz manőverezhetőségre és arra, hogy az ágyúk nem vethetők be minden helyzetben. Az ezt követő átalakítások már felkészítették a hajót az első világháború küzdelmeire.

A hajó 1914 augusztusától a Száván teljesített szolgálatot, megannyi sikeres küldetésben részt véve, Belgrád elfoglalásában, harcképtelenné téve a francia lövegeket. Sajnos a győzelmek áldozatokkal is jártak: a Lajtán szolgált a Császári és Királyi Haditengerészet első hősi halottja, Huj János matróz.
1915 és 1918 között leszereléséig jelentős szerepet vállalt a Belgrád környéki harcokban, bevetették a folyón átkelő román csapatok megállításánál, valamint támogatta a központi hatalmak seregeinek előrenyomulását is.

1919-ben újra hadba szólították a Tanácsköztársaság lobogója alatt – először a cseh intervenciós csapatokkal vette fel a harcot Komárom és Esztergom között, majd a hajó legénysége csatlakozott a világ első antikommunista felkeléséhez, a „monitor lázadáshoz.”
A Lajta 1921-ben tette le végleg a fegyvert – a háborús éveket háta mögött hagyva a civil életben is jelentős szerepet töltött be. Magánkézbe került, Zsigmondy Béla családi vállalkozása, a Zsigmondy Rt. tulajdonába. Pár évig tartó pihenő után elevátorhajónak alakították át.
A háború végén Ausztriába került, majd a folyamkotró vállalatnál (Zsigmondy Béla államosított cége) húzta az igát tovább. Részt vett a Sztálinvárosnál és Százhalombattánál épült erőmű, majd a paksi atomerőmű és nagymarosi vízlépcső építésében is.

1992-ben vonult végleg nyugdíjba, ekkor a Hadtörténeti Múzeum tulajdonába került. A fedélzetéről a munkaszerelvényeket a haszonvas érték fejében eltávolították. Később 2009-ben alapos ráncfelvarráson esett át: európai uniós támogatás segítségével a komáromi hajógyárban sikeresen visszaállították az úszótest 1887. évi állapotát.
A Lajta jelenleg állami rendezvények állandó vendége, valamint a parlament előtt látogatható szeptember 20-ig. Augusztus 20-án megtekintése ingyenes.

Írta: Tóth Ferenc és Sebestyén Miklós

0E1A6364

0E1A6366

0E1A6377

0E1A6378

20882835_861994233950786_8633566664847364354_n

20953026_861994223950787_8325679296040171527_n

20800315_861994217284121_6947833568492273379_n





 

Utolsó módosítás: 2017. augusztus 18., péntek 13:33